YABAN ORMANI

posted under by ocean


19. yy. Klasik Rus Tiyatrosunun bir örneği ve Çehov’un da etkisinde kaldığı A.Ostrovski’nin şen ve dramatik sahnelerin birbirini kovaladığı bir komedyası. Gölgeli, entrikacı bir menfaat ormanında malını mülkünü satıp genç aşığına yediren bir dul, aşk acısı çeken gençler, aç gözlü köylüler ve başarısız taşra oyuncuları bir yaban ormanı düzeninde bir araya geliyorlar.Oyun, insanın para karşısındaki güçsüzlüğünün ve maskaralığının traji – komik hikayesini anlatıyor.
Alexandere OSTROVSKİ’nin yazdığı M.Sait KILIÇCI’nın çevirisini yaptığı Engin Gürmen’in yönettiği YABAN ORMANI oyunun dekor- kostüm tasarımı Ayşen AKTENGİZ BAYRAŞLI, ışık tasarımı Murat ÖZDEMİR, efekt tasarımı Ersin Aşar imzasını taşıyor. Oyunda; Ahmet UZ, Mehmet GÜRHAN, Kubilay PENBEKLİOĞLU, Ç.Defne GÜRMEN, A.Gökmen ALTUĞ, Elçin ALTINDAĞ, Candan SABUNCU, Nevzat ÇANKARA, İbrahim GÜNDOĞAN, U.Arda AYDIN ve Murat GARİBAĞAOĞLU rol alıyor.
ELEŞTİRİ:ZEYNEP AKSOY
'Yaban Ormanı', 19. yüzyıl Rusyası'nın önemli dram yazarlarından, Stanislavski'nin hocası, yaşadığı dönem boyunca 50'den fazla oyun yazmış Alexander Nikolayeviç Ostrovski'nin. Rusya'da çok sık sahnelenen bir yazar olmasına rağmen ülkesinin dışında çok tanınmıyor. Oyunlarında yozlaşmış ve yağmacı olarak gösterdiği yeni zengin orta sınıfı eleştirdiği için ilk oyunları Rusya'da da yasaklanmıştı. Ostrovski, 'Yaban Ormanı'nı 1870'de, serflerin (derebeylik köleleri) özgürleşmesinden dokuz yıl sonra yazdı. Toprak sahibiyle köylünün yasal durumunu bir gecede değiştiren bu durum, önyargıları ve davranış kalıplarını aşmaya yetmemişti. 'Yaban Ormanı'nda bazıları artık zengin olan serflerle, onların eski efendileri, zor durumdaki eski soyluların arasındaki zor ilişki ve para hırsı oyunun belkemiğini oluşturuyor. Orta yaşlı dul Raissa Pavlovna (Candan Sabuncu), yanında yaşayan fakir akrabası genç kız Aksioucha'nın (Ç. Defne Gürmen) başlık parasını çıkarmak için kayın, gürgen gibi ormanlıklardan oluşan arazisinin bir bölümünü odun tüccarlığı yaparak zenginleşmiş köylü Ivan Vosmibratov'a (Ahmet Uz) satmakta ve bu arada kazıklanmaktadır. Kızı, yakışıklılığı dışında hiçbir özelliği olmayan genç Alexsi'yle (Ali Gökmen Altuğ) nişanlamıştır, fakat Alexi'ye aslında kendisi âşıktır. Aksioucha da keresteci köylünün oğlu Piort'a (U. Arda Aydın) âşıktır ve Alexi'yi istemez. Köylü babanınsa sağlam bir başlık parası almadan oğlunu evlendirmeye niyeti yoktur. Raissa'nın yeğeni taşra aktörü Guennadi (Mehmet Gürhan) ve arkadaşı taşra aktörü Arkadi (Murat Garibağaoğlu) beş parasız malikaneye gelirler. Guennadi bir soylu kılığına girer, arkadaşını da hizmetkârı yapar. İki aktör malikanedeki işlerin gidişatını karıştırır ve para hırsından gözleri dönmüş insanları kendilerine getirirler. Tiyatro aşkı uğruna memuriyet görevini bırakan Ostrovski, oyunculara çok önem verir ve onları çok severdi. Çehov'un 'Vişne Bahçesi'nin komik versiyonu olarak tanımlanabilecek 'Yaban Ormanı'nda da, çıkarlarını düşünmeyen, idealist ve çok boyutlu çizilmiş, en sevimli karakterler, iki oyuncu. Şehir Tiyatroları'nın prodüksiyonunda stilize tarzlarıyla Guannadi'yi bizde de bulunan ve artık modası geçmiş, kallavi "büyük dram oyuncusu" tiplemesiyle dalgasını geçerek canlandıran Mehmet Gürhan ve Arkadi'yi soytarıyla, commedia dell'arte karakterleri soslu, son derece dinamik ve başarılı canlandıran Murat Garibağaoğlu oyunun lokomotifleri. Candan Sabuncu da Raissa Pavlovna karakteriyle hem çok iyi örtüşüyor hem de kadının tuhaflığıyla komikliğini çok iyi veriyor. Kastın performanslarıyla ön plana çıkan diğer oyuncuları Uşak Karp rolünde Atacan Arseven ve kahya kadın Oulita rolünde Elçin Altındağ. Engin Gürmen 'Yaban Ormanı'nı sade, 19. yüzyıl geleneksel Rus Tiyatrosu ekolüne bağlı kalan bir yaklaşımla sahneye taşıyor. Oyunun tamamı Pavlovna'nın ağaçlarla çevrelenmiş malikanesinin verandasında geçiyor (dekor tasarım Ayşen Aktengiz Bayraşlı). Dekorda Çehov oyunlarından tanıdık, tipik bir Rus soylusu yaşam alanı ortamı yaratılmış. Yine Ayşen Aktengiz Bayraşlı'ya ait kostüm tasarımları özellikle Raissa Pavlovna ve taşralı oyuncu karakterlerden Arkadi özellerinde çok başarılı, hareketli, yaratıcı. Yumuşak sarıların ve mavilerin hakimiyetindeki ışık tasarımı (Murat İşçi) iddiasız, dengeli ve yumuşak. 'Yaban Ormanı'nda tek rahatsızlık veren ve genel konseptin etkisini düşüren öğe, müzik. Klasik bestecilerin (Mozart'ın 'Sihirli Flüt'ünden bir arya, Strauss'un 'Mavi Tuna'sı gibi) çok bilinen ve ne oyunla ne de dönemle örtüşen parçaları tuhaf aranjmanlarla ve belli bir mantık çizgisi izlemeden çok sık, çok fazla kullanılmış. Rahatsız eden hem müziğin aşırı kullanımı hem de seçilen parçaların çok popüler eserlerden oluşması. Bunun dışında 'Yaban Ormanı' sahneye doğru taşınmış bir eser ve 19. yüzyıl edebiyatı Gogol-Turgenyev dönemi Rus tiyatrosunu deneyimlemek için iyi bir fırsat sunuyor.(http://www.radikal.com.tr/ alınmıştır)

2 yorum

Make A Comment
top